Finns inte kopieringsrättigheter i sverige?




Idag var jag mitt inne i smeten bland svenskar och andra oturkiska människor nere på staden. Då trängsel hade uppstått sökte jag mig ur detta och fann mig på väg in på stadens stadsbibliotek. Där fann jag en mycket märklig bok.

Boken var av skönlitterära propotioner och i stora sammandragningar handlade den om en figur som bor i himlen och så har det varit alltsedan urminnes tider. Figuren hade också byggt himlen, var huserandet hade ägt rum tidigare gick författaren inte in så mycket på in i minsta detalj, men det gör i det här fallet mer eller mindre detsamma. Det som häpnadsväckande knäppte mig på min turkiska näsa var att historien var stulen! Stulen från en bok jag läste som liten pojk hemma i Izmir.

Boken hette, vill jag inte missminna mig, koranen, och är en roman skriven av självaste Allah (skaparen av Det Mesta) samt publicerad av en gammal skön arab som hette Muhamed (suprise). Allahs status i turkiet är otroligt befäst, och han är inte bara en av vår tids mest lästa författare, utan han ses även som levnadscoach för hela befolkningen. Inte så sällan vänder sig folk till honom för att be om saker, lite som till statsministern här i sverige, fast med distinktionen att även fattiga har rätt att fråga även om dom inte får svar. Men det är ju tanken som räknas.

 


Tillbaka till biblioteksboken, som tydligen givits ut under två olika namn, "bibeln" eller "den heliga skrift".

Var som var så heligt med den begrep jag i ödmjukaste ärlighet inte, men huvudkaraktären var tydligt en travesti på Allah, dock var bockskägget och piprensarmustaschen utbytt mot ett missklädsamt helskägg och figuren pratade högdragen svenska.

 

 

 

 

 

 

 

En annan karaktär som också förekommer är jesus (det gamla ärkesvinet), men nu hade hans svammel om släkteskap med huvudkaraktären tagits för sanning, och många kapitel om jesus och hans äventyr hade lagts till.









 



Jesus var i grund och botten jude, men med tiden tröttnade han, och hittade på en egen religion, som han konverterade till. Dessutom måste jag tillstå att jesus hade sidor i sin personlighet som nästan kan betraktas som häftiga, då han flitigt umgicks med kriminella, och han tillochmed startade ett gäng, med vilket han drog omkring och lurade folk.


 

Nåväl, gängbildning och practical jokes uppskattades föga av judarna, som till slut fick nog, varpå dom hängde upp honom på ett kors så att han fick tänka över vad han hade gjort. Då jesus var klent byggd avled han emellertid. Hans kumpaner bröt sig dock in och stal liket från sin viloplats och på så vis fick jesus och hans gäng spela judarna ett sista spratt. Skrattar bäst som skrattar sist.

Dessvärre hade jag inte ork nog att läsa ut boken, eftersom den var så jävla tråkig, och att se någon slakta och vanära ett gammalt turkiskt mästerverk på det här sättet skar igenom mitt thorax.

Jag har försökt komma i kontakt med Allah för att se om det finns något hans allsmäktiga advokatsamfund kan göra åt saken, men har inte fått tag i honom. Ifall han läser detta får han gärna uppenbara sig i min bonad för att med egna ögon lusläsa boken jag lånade hem och fundera på vad som bör göras åt saken. Jag måste dock lämna tillbaka den innan 02-04-2009 för att inte debiteras med en förseningsavgift. Är jag inte hemma går det bra att vänta i vardagsrummet och förse sig med allehande godsaker jag kan tänkas ha för dagen. Har du inte tid att vänta går det bra att lämna lapp med telefonnummer eller besöksadress.

Välsignade vare vi alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0